idaharju

Alla inlägg den 4 maj 2011

Av ida harju - 4 maj 2011 21:30

Bara titta. " Vad är det för ljus och skuggor?" Efter att ha varit helt slutna i mer än fyra månader kan nu barnet öppna sina ögonlock igen. Detta i kombination med att den visuella delen av hjärnan är aktiv och att själva ögonstrukturen i det närmsta är färdigutvecklad innebär att barnet kan se sin omgivning även om den är en aningen begränsad. Barnet kan ännu inte urskilja olika objekt men ser ljus och skuggor.

Vagga ditt barn till sömns. Genom att uppmärksamma barnets rörelser kan du få en bra bild av hur ditt barn tillbringar sina dagar och nätter. I likhet med barnet i mammas famn, så somnar barnet om du vyssjar och gungar. Dina dagliga aktiviteter kanske inte känns som gungande rörelser för dig men fostervattnet utgör en sådan kudde att allt ditt barn känner är ett mjukt vaggande. Därför är det troligare att barnet sover mer under dagtid. På kvällen när du lägger dig till ro för att sova vaknar barnet ofta och du känner sparkarna tydligt.

Vikt och längd. Under nästa månad kommer ditt barn att öka med ca 450 gram. Den här veckan är barnet ca 24 centimeter från hjässan till stjärten och väger ungefär 900 gram. även om det växer snabbt så är hjärnan och lungorna fortfarande outvecklade. Som tur är har barnet ytterligare 13 veckor på sig för att göra sig redo att möta världen utanför.



Din graviditet Mitt i prick. Dina bröst kommer att förändras under hela graviditeten. (och även därefter). De har nog vuxit en aning sedan de började svullna under de första tre månaderna av graviditeten. Många kvinnor upplever att även vårtgården runt bröstvårtan fortsätter att förändras. Under den första tremånadersperioden blev förmodligen vårtgården mörkare. Nu kanske den mörka huden sträcker sig även utanför själva vårtgården. Detta kallas för en andra vårtgård och kan täcka halva bröstet. Ingen vet säkert varför detta sker men experter tror att den mörkare nyansen ska visa på målet och således hjälpa den nyfödda att hitta till bröstvårtan vid amning. Det är en tillfällig förändring och varar upp till 12 månader efter förlossningen. 


Diabetestest. Det börjar bli dags för ett sockerprov, något som görs vanligtvis görs i 28:e veckan. Testet görs för att se om det finns risk för graviditetsdiabetes, ett tillstånd med högt blodsocker som normalt försvinner efter att barnet är fött. Omkring 2 till 5 procent av alla gravida kvinnor drabbas. Om tidigare test har visat på eller om du har haft sådana problem förut, har du säkerligen redan genomgått ett liknande test. Att göra ett glukostest är enkelt. Du kommer fastande till provtagningen och där får du dricka en sockerlösning. Efter 2 timmar tas ett blodprov och mäter sockerhalten i blodet. Om ditt blodsocker är för högt, görs ett mer avancerat test för att se om du har så kallad graviditetssdiabetes. Har du det så får du en behandling som omfattar en specialdiet och i ett fåtal fall även medicinering. 


Drömmaren. Om du är som de flesta andra gravida kvinnor, så drömmer även du mycket på nätterna och drömmarna är ibland kaotiska. Du föder en fullvuxen son. Du går igenom en förlossning men finner bara en kull med kattungar. Det nyfödda barnet i dina armar öppnar plötsligt sin mun och säger, " Mamma." Du drömmer kanske inte bara om din graviditet och din baby utan också i likhet med många andra, om vilda äventyr, heta kärleksaffärer och underliga händelser, allt dessutom i färg. Vad i hela friden är det fråga om? De dramatiska drömmarna kan bero på de extra hormonerna som far genom din kropp. Det kan också vara din hjärnas sätt att hantera alla tankar och känslor som du upplever just nu. Vad det än beror på, njut av dina vibrerande nattliga tillflykter och ta de inte så allvarligt. 

Av ida harju - 4 maj 2011 20:17

För exakt 1 år sen, då var jag 17, tänkte bara på fest och krogen hela tiden.

jag räknade ner minuter tills jag skulle fylla 18.

och på morgonen den 5 maj va jg 18! :D

jag gjorde mig i ordning och cyklade till stan, övningskörde med Leif och gick sedan in på Coop och köpte cigg :P

hon i kassan titta konstigt på mig men till slut så ba: åh men grattis, fast vore jag du skulle jag försöka sluta röka :P hahaha

Drog till min praktik på lindex och blev grattad av dom på morgonmötet :)

fick blommor och så :)

jobbade hela dagen och sen cykla jag hem och fixade mig.

drog på middag med familjen och Frida, beställde min första öl :D

sen drog jag och Frida till henne, mötte Felicia och vi drog ner på krogen :P

va en ganska rolig kväll men alla blev fullare än jag, vilket kanske va bra också så man minns va man gjorde.

åkte hem och sov. och sedan dess festade jag som tusan! :S :S

nu är jag både glad och arg över de, glad för att nu vet jag hur värdelöst de är att springa på krogen varje helg och supa sig packad :S

nej nu ska jag se framåt,

blir 19 imorgon, har världens finaste sambo/fästman/bästa vän, och snart kommer också våran älskade prinsessa till världen <3<3 livet kan inte bli bättre än så :)

Av ida harju - 4 maj 2011 20:07

min bula gör ont :( har tagit ett varmt bad, rakat benen och suttit med ansiktsmask, kändes som att jag behövde det efter idag :) passade på att smörja in koppen med extra fet bodybutter så jag inte blir torrare :)

vet inte om jag börjar bli sjuk eller va som är fel, men jag snorar som fan, har ont när jag sväljer och känner mig febrig. hade feber i förrgår så kan mycket väl vara de nu med :( usch, jag vill inte :(

kan inte min kropp må bra någongång, bara ett litet tag iaf?

orkar nog inte va vaken så länge till, ska ju upp vid senast 8 imorgon, springa till bilen, hämta kissrör, hem och kissa och sen måste jag hålla mig tills jag ska till läkaren vid 11 :)

ska göra massa tester och prover och se va klådan och smärtan beror på..

sen ska jag hem och fixa de sista på tårtan, blir nog att baka drömrulltårtan imorgon, orkade inte idag. till slut sa kroppen stopp.

hann inte börja i förrådet heller, tur va de kanske, hade aldrig slutat säkert:P

ska fråga starka grabbarna André om dom vill vara bärhjälp och frakt hjälp till återvinningen med Robbans skit han inte ville ha :) ;) får baka lite mer innan jag bjuder hit dom ;)hihi

vill ju få allt klart innan Tobbe kommer så han och jag bara kan mysa för oss själva, inte behöva tänka på något ! :D :D

har hittat ett bälte iaf :)

med frakt och de kostar de 207 kr, ska vänta någon dag och sen se hur mkt pengar jag har kvar, och om de kanske kommer in något på tradera :)

Av ida harju - 4 maj 2011 15:07

Har nu tvättat 7 maskiner tvätt ,ska hämta de sista i torktumlaren efter min vila på ca 5 min.

har bakat bullar (står på jäsning)

förberett tårtan,

packat upp och vikt alla kläder,

häng de som skulle hängas på ställningen, 

diskat och sen sa de PANG!

reste mig lite för fort tror jag, för helt plötsligt ramla jag bakåt och slog i huvudet i golvet. allt blev bara helt svart.=/ läskigt som fan, men jag kvickna till snabbt.

så nu tar jag mig en apelsin och sitter ner en stund innan sista tvätten ska hämtas, vikas och läggas i ordning, sen baka drömrulltårta och fixa i förrådet :) Robban gav mig tillåtelse :)

Tack Farmor för födelsedags-slanten som trilla in i brevlådan förut :) 

500 kr !! :) wiiho.

Fick en mammaspa/mammamassage behandling av mamma, så bokade en förut, den 27 maj ! :) ska bli så skönt :) Tack så hemskt mycket !!! :) :) <3<3

blir så glad när min mamma är glad ! :)

Vecka 27 idag också! :D :D

53 kg och förbannat ont överallt.

letar som attan efter ett stödbälte men hittar inget =/

nu ska jag hämta tvätt!! 

Puss

Av ida harju - 4 maj 2011 11:42

alla säger att ja måste ta de lugnt. men hur ska ja kunna göra de. ja gör saker för att få tiden att gå fort. älsklingen kommer om en vecka och tiden går fruktansvärt segt. idag tvättar jag, ska hem och baka och börja tömma förrådet lite. har 4 maskiner tvätt igång nu, och 3 maskiner kvar. bullarna tar någon timme att göra sen ska ja fixa rulltårta och fixa tårtan.där emellan ska jag hänga upp kläder på min nya vädringsställning jag fick av mamma, ska också som sagt plocka i förrådet så man kan börja få in lite av våra grejer där :-) jag kan inte ta de lugnt fast jag borde, då skulle tiden stå stilla och jag skulle bli totalt sinnessjuk, och de klarar inte mitt psyke nu. ja är stark, ja måste va stark, ja måste kämpa fast krafterna tar slut. ja vill inte vara svag. låta smärtan dra ner mig i skiten, nej de är inte jag. I got the power to be who I need to be!

Presentation


19 år, förlovad och sambo med världens finaste pappa till våran dotter Novalie

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards